23 Nisan 2013 Salı

Sis ve Gece


Nisan ayı kitabımız Ahmet Ümit'in polisiye romanı Sis ve Gece idi. Nisan ayı İstanbul'un en güzel mevsimidir. Rengarenk lale bahçeleri ve Erguvanlar İstanbul'u süslerken bizler için bir görsel şölen olur.. Oku-Yorum kitap kulübü olarak bizde  kitabımızı tartışırken bize doğal fon oluşturacak  mekan olarak, Fethi Paşa Korusu'nu seçtik.
                                             

                                    


Ahmet Ümit' i uzun zamandır okumak istiyorduk. Ayın kitabını seçerken İdil hanım Ahmet Ümit'in kitaplarından bizler için alternatifler hazırlamiştı. Oy birliği ile Sis ve Gece'yi seçtik. Böylece hem Ahmet Ümit'i tanırken hem de kulübümüzde ilk defa bir polisiye kitabı da okumuş olduk. Ortak fikir kitabın akıcı olması idi. Genel olarak kitabı beğensek de bir kısmımız, daha doğrusu  polisiye kitaplara düşkün olanlarımız , çok heyecanlı bulmadı.

Kişilik analizlerinin yoğunluğu ``katil kim veya Mine`ye ne oldu`` sorusunı unutturuyor. Kitapta yer alan karaktelerin fazlalığı ve her biri üzerine yoğunlaşan analizler bir süre sonra dağınıklığa sebep oluyor. Agatha Christie romanlarından aşina olduğumuz karakterlerin yoğunluğu Sis ve Gece'de de karşımıza çıksa da açıkçası Mine` nin ortadan kaybolmasına sebep olan kişiyi ararken suclu kim alternatifleri  zayifti. Yine polisiye romanlarinda bolca yer verilen ozellikle sonlara doğru dozajı iyice artan gerilim unsuru Sis ve Gece`de kullanılmamış.

İstanbul'u en iyi anlatan yazarlardan biri olan Ahmet Ümit Sis ve Gece'de yine bu özelliğini göstermiş. Bildik mekanları polisiye bir romanda okumak çok keyifli idi. Tarlabaşı ve Piç Nuri karakteri  etkileyici ve gerçekçi idi. Kurtuluş ve orada yaşayan Rum vatandaşların hayatı çok iyi işlenmiş.

Kitabın kahramanı Sedat'ın Mine ile olan aşkı, duyguları, yasak ilişki yaşarken evde eşi ile olan duygusal  değişimleri etkileyici bir dille anlatılmış. Ama eşi Melike'nin kişilik analizi diğer kahramanlara oranla biraz zayıf kalmış.

Polisiye romanlarında her zaman okuyucuyu ters yöne yatıran süpriz final Sis ve Gece de de değişmemiş. Ama kitabın ortalarında verilen ipucu süpriz  final için biraz fazla net idi!! 
Kitap için yer alan küçük hikayeler ve MİT'in işleyişi iyi bir araştırmanın ürünü olduğu belli.

Kitap, 2007 yılında aynı adla sinemaya uyarlanmış. Başrollerde Yetkin Dikinciler, Oktay Kaynarca,  Ilyas Salman, Uğur Polat, Selma Ergeç, Sırrı Sureyya Önder`in rol aldığı filmin yönetmeni Turgut Yasalar.

Kitaptan alıntılar;

Salona girdiğimde, her zamanki gibi, müzeye gelmiş duygusuna kapılıyorum yine. Sanki bu kagir evde zaman durmuş, sanki içindeki insanlar yıllar öncesini yaşamaktalar. Eski eşyaları korumak, değişikliğe gitmemek azınlıklara özgü bir savunma biçimi mi? Yok csnım, yalnızca azınlıklara özgü bir tutum değil bu. Yaşlı insanlar genellikle böyle davranır.Bütün eşyaların bir anısı vardır. Atmaya kıyamazlar.

Evli fakat yasak ilişki yaşayan kitabın kahramanı ikilemlerini, eşine olan sevgisi ve sevgilisi Mine'ye olan aşkını net ifadelerle betimliyor.

İnsan sevdiğinden nefret eder mi? Melike'ye karşı böyle bir duygu hissetmedim. Oysa Mine'den neft ettim, hem nefret ettim hem de ölümüne istedim onu. 

Mine ile karşılaştığımda kafamda bu soru soru vardı:" Buna değer mi?" Ona aşık oldum. Soluk almaktan, yemekten, öpüşmekten, deniz kenarında yürümekten, yaşamdaki basit olaylardan, küçük zevklerden tat almaya başladım.

Belki yadırganacak  bir durum; ikisiyle birlikteyken hiç suçluluk duymuyordum; ne Mine'ye ne de Melike'ye karşı. Sanki iki kadınla birlikte yaşamak benim için normal bir şeydi. 

Mine ile ilişkim başlamadan önce karımdan sıkıldığımı hatırlıyorum. Ama Mine'yle ilişkiye girince tuhaf bir biçimde evliliğim canlanmaya başladı. Melike'yi bambaşka bir gözle görme olanagı buldum... Birine aşıktım, ötekini seviyordum. İkisiyle birlikte mutluydum. Tek sorun bu duygumu ikisine birden anlatamayışımdı. Sanırım Melike'den ayrılamayışımın nedeni buydu.





1 yorum:

Adsız dedi ki...

Bab-ı Esrar'ı tavsiye ederim .Benim en sevdiğim Ahmet Ümit kitabı o.
Son kitabı ise neredeyse hiç beğenmedim.Bitiremediğim nadir kitaplardan biri olsu Sultanı öldürmek.